Range Rover Velar - czwarty model w gamie Range Rover

<
Gallery image
>
Range Rover Velar 1
<
Range Rover Velar 1Range Rover Velar 2Range Rover Velar 3Range Rover Velar 4Range Rover Velar 5
 
>
 
 

Pierwszy luksusowy SUV ujrzał światło dzienne w roku 1970, gdy Land Rover przedstawił pierwszą generację modelu Range Rovera. Po upływie niemal półwiecza interpretacja modelu pozostaje aktualna i materializuje się w postaci czwartego członka rodziny Range Rover. Charakterystycznymi cechami nowego Range Rovera Velar są minimalizm, wizualna powściągliwość i innowacyjna technologia użytkowa. Ten luksusowy SUV średniej wielkości to połączenie niespotykanej dotąd doskonałości, elegancji i technologii.


• Nowy członek rodziny Range Rover, pozycjonowany między modelami Range Rover Evoque i Range Rover Sport.
• Luksusowy SUV średniej wielkości to połączenie niespotykanej dotąd doskonałości, elegancji i technologii.
• Dostępny w salonach sprzedaży latem 2017 r.

W skrócie:

• Zniewalający, wyjątkowy design uwydatnia doskonałe proporcje, mocne, zdecydowane linie i wspaniałą sylwetkę
• Minimalizm widoczny w super-cienkich reflektorach Matrix Laser-LED i wysuwanych klamkach drzwi
• Nowoczesny system multimedialny Touch Pro Duo z dwoma 10-calowymi ekranami dotykowymi zapewnia wysoką funkcjonalność i intuicyjną obsługę
• Lekka i sztywna budowa z elementami aluminiowymi poprawia osiągi, zwrotność i wydajność na drodze
• Dzięki rozstawowi osi 2 874 mm i inteligentnie zaprojektowanemu wnętrzu, Velar posiada bagażnik o pojemności 673 l i dużo przestrzeni dla podróżujących
• Zawieszenie pneumatyczne (wyposażenie standardowe modeli sześcio-cylindrowych) zapewnia niezrównaną doskonałość jazdy, zaś system aktywnego zawieszenia (wyposażenie standardowe wszystkich modeli) gwarantuje komfort i panowanie nad samochodem
• Napęd All-wheel Drive z systemem Intelligent Driveline Dynamics oraz aktywna blokada tylnego mechanizmu różnicowego zapewniają doskonałą jakość jazdy na wszystkich rodzajach nawierzchni
• Samochód wyposażony jest w pionierskie technologie z zakresu jazdy terenowej, jak Terrain Response 2, All Terrain Progress Control, Low Traction Launch, Hill Descent Control (kontrola zjazdu ze wzniesienia) i Gradient Release Control
• Maksymalna masa holowanej przyczepy 2500kg, natomiast dzięki funkcji Advanced Tow Assist; kierowca może zawracać pojazdem z przyczepą za pomocą regulatora obrotowego Touch Pro Duo bez potrzeby wykonywania przeciwskrętów
• Dostępne sześć jednostek napędowych, od Diesla Ingenium 2.0 180 KM z emisją CO2 od 142 g/km w cyklu mieszanym, po mocny silnik benzynowy 3.0 V6 380 KM ze sprężarką mechaniczną
• Range Rover Velar wyposażony jest w zestaw zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, w tym autonomiczny system hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych, Reverse Traffic Detection (wykrywanie ruchu podczas cofania) i Driver Condition Monitoring (monitorowanie stanu kierowcy).


Whitley, Wielka Brytania, 1 marca 2017 – Range Rover Velar wyznacza nowy standard w zakresie innowacji oraz nowoczesnego wzornictwa. Velar został zaprojektowany tak, aby wypełnić „lukę” między modelami Range Rover Evoque i Range Rover Sport i zapewnić luksus i doskonałe wykończenie z możliwością prawdziwej jazdy terenowej. To nowy rodzaj Range Rovera przeznaczony dla nowego rodzaju klienta.
Stworzony całkowicie od nowa z wykorzystaniem lekkiej konstrukcji aluminiowej zaprojektowanej przez firmę Jaguar Land Rover, Velar to kolejny rozdział historii sukcesów rodziny Range Rover. Cechy charakterystyczne tego modelu to wizualny minimalizm i dbałość o każdy szczegół, które stanowią kolejny etap ewolucji DNA Range Rovera i zapowiadają następną generację modeli z tej serii.
Velar cechuje się zrównoważoną konstrukcją, od mocnych proporcji, poprzez ciągłość linii bocznych zbiegających się w tylnej części. Szeroki rozstaw osi zapewnia nie tylko elegancki wygląd, lecz także przestronne wnętrze.
Gerry McGovern, Land Rover Chief Design Officer, powiedział: „Velar to prawdziwa awangarda w gamie Range Rovera.  Wprowadza nowy wymiar w zakresie nowoczesności i elegancji marki. Range Rover Velar wszystko zmienia.”
Obręcze aluminiowe o dużej średnicy, zwłaszcza modele 22-calowe, świetnie współgrają ze wspaniałą sylwetką i sprawiają, że Velar prezentuje się jeszcze lepiej.
Kluczowym elementem współczesnego wzornictwa jest zaawansowana technologia: Velar posiada najwęższe reflektory Matrix Laser-LED ze wszystkich pojazdów Land Rover. Wysuwane klamki podkreślają prostotę formy i obniżają współczynnik oporu – wynosi on jedynie 0,32 sprawiając, że nowy model jest najbardziej aerodynamicznym pojazdem w historii naszej firmy.
Zajrzyj do środka, a zobaczysz doskonale zaprojektowane wnętrze – wyszukane, a zarazem pełne eleganckiej prostoty. Zostało ono zaprojektowane z niezachwianą wiarą w moc minimalizmu, a przełączniki ograniczono do niezbędnego minimum, aby stworzyć atmosferę spokoju i wyciszenia.
Cała technologia została zaprojektowana z myślą o systemie multimedialnym Touch Pro Duo, stanowiącym centralny element wnętrza pojazdu. W skład systemu wchodzą dwa dziesięciocalowe ekrany dotykowe HD całkowicie zintegrowane z powierzchnią i widoczne dopiero po uruchomieniu. Te cienkie ekrany są zharmonizowane z wnętrzem kabiny, przydając jej nowoczesnego wyglądu, który komponuje się z zewnętrznym wyglądem samochodu. W parze z designem idą aspekty praktyczne: Velar może się poszczycić bagażnikiem o pojemności 673 l, największej w swojej klasie.
Tapicerka wykonana jest z trwałego materiału, stanowiącego alternatywę dla tapicerki skórzanej. Materiał w kolorze Dapple Grey, wzbogacony wkładkami z tkaniny zamszowej w kolorach Ebony i Light Oyster, został opracowany we współpracy z firmą Kvadrat, wiodącym europejskim producentem tekstyliów wysokiej jakości.
Doskonałe właściwości jezdne i wysoki komfort jazdy Velar zawdzięcza lekkiej, sztywnej budowie z elementami aluminiowymi oraz podwójnymi wahaczami zawieszenia przedniego i tylnemu zawieszeniu Integral Link. Velar oferuje ponadto najwyższej klasy poziom bezpieczeństwa pasywnego, co zostało zweryfikowane najbardziej wymagających testów zderzeniowych na świecie.
Kompleksowy system zapewniający sześć poduszek powietrznych, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, w tym autonomiczny system hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych, aktywny tempomat z funkcją jazdy w korku oraz adaptacyjny ogranicznik prędkości to najnowsze technologie bezpieczeństwa.
Velar posiada zaawansowany napęd All-Wheel Driver, zawieszenie pneumatyczne, prześwit największy w klasie – 251 mm (213 mm z zawieszeniem sprężynowym), największą w klasie głębokość brodzenia – 650 mm (600 mm z zawieszeniem sprężynowym), bezkonkurencyjne technologie systemów poprawiających trakcję, w tym Terrain Response 2 oraz All Terrain Progress Control, a także, na wzór pozostałych modeli Range Rover, światowej klasy możliwości terenowe.
Doskonała wydajność i właściwości jezdne to efekt zastosowania wysokiej jakości jednostek napędowych, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych, połączonych z automatyczną 8-biegową skrzynią firmy ZF i napędem na cztery koła z systemem Intelligent Driveline Dynamics.
Czterocylindrowe silniki Diesel Ingenium są dostępne w wariantach 180KM z emisją CO2 na poziomie 142 g/km w cyklu mieszanym lub 240 KM z wysokim momentem obrotowym 500 Nm.  Do wyboru jest również nowy, zaawansowany czterocylindrowy silnik benzynowy Ingenium o mocy 250 KM i przyspieszeniu 0–100 km/h w ciągu 6,7 sekund. W tym roku w sprzedaży pojawi się także jego nowy wariant o mocy maksymalnej 300 KM.
Diesel V6 to połączenie momentu obrotowego 700 Nm ułatwiającego przyspieszenie oraz możliwości terenowe przy niskiej emisji na poziomie 167 g/km w cyklu mieszanym. Silnik benzynowy V6 ze sprężarką mechaniczną o mocy 380 KM odznacza się natomiast nadzwyczajną wydajnością i wyjątkowym brzmieniem oraz zapewnia przyspieszenie 0–100 km/h w jedyne 5,7 sekundy przed osiągnięciem prędkości maksymalnej ograniczonej elektronicznie do 250 km/h.
Modele Velar i Velar R-Dynamic są dostępne w wersji standardowej, S, SE i HSE. Aby nadać im bardziej wyszukany wygląd, klienci mogą również wybrać pakiet Black lub Luxury.
Najbardziej ekskluzywne modele First Edition będą dostępne na całym świecie, lecz wyłącznie w ciągu pierwszego roku produkcji. Są to modele jeszcze bardziej o topowej specyfikacji, wyposażone w silnik V6 3.0 benzynowy lub Diesla oraz całe mnóstwo dodatkowych elementów, jak rozszerzone, w pełni skórzane wykończenie wnętrza z tapicerką z perforowanej skóry Windsor w kolorze Nimbus lub Ebony, nagłośnienie Meridian Signature 1600 W, reflektory Matrix-Laser LED oraz 22-calowe felgi szprychowe z diamentowym wykończeniem.
Modele First Edition będą, jako jedyne, dostępne w kolorach Corris Grey, Silicon Silver i Flux Silver z satynowym połyskiem i lakierowane ręcznie w ośrodku Special Vehicle Operations firmy Jaguar Land Rover w Wielkiej Brytanii.
Velar został zaprojektowany i opracowany w ośrodkach rozwoju firmy Jaguar Land Rover w Wielkiej Brytanii, a jego produkcja będzie miała miejsce w zakładzie w Solihull. Pierwsze egzemplarze trafią do polskich salonów latem 2017 roku.

Range Rover Velar

1. Wysokiej klasy wzornictwo

– Range Rover Velar wyznacza nowy standard w zakresie innowacji oraz nowoczesnego wzornictwa. To nowy rodzaj Range Rovera przeznaczony dla nowego rodzaju klienta, wypełniający lukę między modelami Range Rover Evoque i Range Rover Sport.

Doskonałe proporcje, precyzyjne wykonanie

Velar jest rozpoznawalny jako Range Rover, a zarazem stanowi radykalną interpretację DNA marki. Ten SUV średniej wielkości o mocnej, wyrazistej linii wyróżnia się doskonale zrównoważonymi wymiarami i proporcjami. Duże koła (o średnicy do 22 cali) świetnie współgrają z olśniewającą sylwetką i sprawiają, że Velar prezentuje się jeszcze lepiej.
"Pływający" dach, wizualnie odłączony od reszty nadwozia, i pokrywa silnika otwierana do przodu, a także najlepsze w klasie możliwości terenowe uzupełniają obraz rozpoznawalnego na całym świecie każdego Range Rovera. Rozstaw osi 2874 mm (dla porównania: Evoque – 2660 mm, Sport – 2923 mm) wizualnie wydłuża samochód, umożliwia wygospodarowanie większej przestrzeni dla podróżujących oraz zwiększenie pojemności bagażnika (673 l). Ciągłe, wznoszące się linie boczne i przeszklone nadwozie nadają mu eleganckiego, a zarazem sportowego wyglądu.
Krótki zwis przedni i super-cienkie reflektory Matrix-Laser LED nadają nowemu modelowi wizualnej lekkości. Całość jest zrównoważona poprzez długi zwis tylny, podkreślający imponującą długość samochodu i jego mocną, muskularną sylwetkę. Podwójna chromowana końcówka rury wydechowej, świadcząca o mocy i wydajności Velara, jest idealnie wkomponowana w tylny zderzak.
Wspaniałe detale, zaawansowana technologia
Prosty, wyrazisty przód i długa maska nadają charakteru zewnętrznemu wyglądowi pojazdu. Smukłe reflektory, podkreślające jego dumną sylwetkę, są tu wyraźnym znakiem rozpoznawczym. Wloty powietrza, wyraźnie widoczne na przednim zderzaku, oraz subtelna tarcza osłaniająca wskazują na wysoką wydajność i terenowe możliwości Velara.
Kąt przedniej szyby przecina się z linią przedniej osi i płynnie przechodzi w linię dachu, który może być w kolorze karoserii lub w kontrastowym wykończeniu Narvik Black. Panoramiczny dach (stały lub przesuwny) wpuszcza do wnętrza naturalne światło, podkreślając tym samym przestronność i wyjątkowe wykończenie kabiny.
Ściany boczne zawdzięczają swój czysty, prosty i zdecydowany kształt lekkiej konstrukcji aluminiowej, stosowanej na przestrzeni całej historii rodziny Range Rover. Linia boczna, biegnąca tuż pod szybami, przełamuje czyste, proste powierzchnie, a wąski, czarny wzór elegancko przecina dolną część karoserii.
Otwory w błotniku, zaczynające się na wysokości przedniej osi, są skierowane w tył, w stronę przednich drzwi, aby podkreślić dynamiczny kształt pojazdu.
Wysuwane klamki drzwi są dowodem na to, jak wiele efektowny wygląd Velara zawdzięcza zaawansowanej technologii. Klamki, delikatnie podświetlone diodami LED, wysuwają się szybko po odblokowaniu zamka za pomocą pilota lub po naciśnięciu umieszczonego w nich dyskretnego przycisku, a przy otwieraniu drzwi łagodnie odchylają się do przodu.
Po zablokowaniu zamka lub przekroczeniu prędkości 8 km/h płynnie wracają na swoje miejsce, poprawiając wydajność aerodynamiczną i obniżając zużycie paliwa, a zarazem sprawiając, że idealnie gładka, nieprzerwana powierzchnia bocznych ścian jeszcze bardziej przyciąga uwagę.
Reflektory diodowe znajdują się na standardowym wyposażeniu modelu Velar. Technologia LED pozwoliła nie tylko osiągnąć lepsze oświetlenie i oszczędność energii w porównaniu do reflektorów bi-ksenonowych, lecz także stworzyć najcieńsze reflektory w historii firmy Land Rover, efektownie otaczające maskę samochodu, z czarnym konturem podkreślającym ich smukły wygląd. Dzięki charakterystycznym światłom dziennym Velar wyróżnia się na drodze, podobnie jak inne pojazdy z serii Range Rover.
Dostępne są cztery różne warianty reflektorów typu LED, w tym najwyższej klasy Matrix-Laser LED. Technologia laserowa zapewnia lepszą widoczność w nocy, rozszerzając zasięg pełnej wiązki światła do 550 m. System adaptacyjnych świateł mijania dostosowuje wiązkę światła do kąta skrętu kierownicy, a technologia matrycowa selektywnie wygasza poszczególne diody, aby utrzymać pełną wiązkę i optymalne rozproszenie światła bez oślepiania kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka.
Reflektory Matrix-Laser LED posiadają charakterystyczne światła mijania i sekwencyjne kierunkowskazy z diodami zapalającymi się wzdłuż całego reflektora po odpowiedniej stronie, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa.
W nowoczesny wygląd Velara wpisują się również smukłe światła przeciwmgielne LED, płynnie komponujące się z czarną linią dolnego konturu przebiegającą wokół pojazdu.
Tylne reflektory LED, wykonane na wzór przednich, przyciągają uwagę ciekawym efektem 3D. Wzdłuż nich biegną na całej długości światła stopu z przejrzystą szybką, widoczne dopiero po zapaleniu, wykonane z użyciem światłowodów z elementami mikro-optycznymi, które zapewniają gładkie, jednorodne światło. Tylne światła przeciwmgielne LED wtapiają się w czarny, kontrastowy wzór sięgający tyłu samochodu i są widoczne również z boku.

Samochód skrojony na miarę

Szeroki wybór elementów stylizacji nadwozia powoduje, że Velar wyróżnia się jeszcze bardziej. Modele R-Dynamic są wyposażone w wyjątkowy, profilowany przedni zderzak z większymi otworami, co pozwala osiągnąć lepsze chłodzenie i bardziej dynamiczny wygląd.
Polerowane detale w kolorze miedzianym obejmują atrapę grilla i otwory błotnika, zaś przednia krata i emblemat Range Rover są wykonane w kolorze Shadow Atlas Silver. Klienci mogą wybrać ponadto czarny kontrastowy dach, który wizualnie obniża środek ciężkości i pasuje do kół w kolorze Dark Grey Satin.
Pakiety Black i Luxury pozwalają na wprowadzenie dodatkowych modyfikacji w wyglądzie pojazdu. Pakiet Black, dostępny zarówno dla wersji standardowych, jak i R-Dynamic, obejmuje następujące elementy w kolorze Narvik Black: siatka i obramowanie kraty, przedni i tylny emblemat, otwory błotnika, obramowanie klapki ucha holowniczego i dolną listwę zderzaka. W wariantach R-Dynamic otwory wentylacyjne w masce, wkładki otworów zderzaka i wykończenia rur wydechowych są również wykonane w kolorze Narvik Black.
Pakiet Luxury jest zarezerwowany dla wariantu podstawowego i obejmuje zewnętrzne elementy wykończenia wykonane w eleganckim kolorze Narvik Black o wysokim połysku. Dodatkowo, w pakiecie dostępne są również światła przeciwmgielne i klapka ucha holowniczego w kolorze Narvik Black, obramowania klapki ucha holowniczego w kolorze Indus Silver oraz dolne pióra zderzaka w kolorze Atlas Silver.
Do wyboru jest 13 kolorów karoserii: Fuji White, Narvik Black, Yulong White, Indus Silver, Corris Grey, Santorini Black, Kaikoura Stone, Byron Blue, Firenze Red, Aruba, Silicon Silver lub Carpathian Grey.
Dla wersji First Edition, dostępny jest także wyjątkowy satynowy lakier w kolorze Flux Silver, stworzony w dziale Special Vehicle Operations firmy Jaguar Land Rover. Lakier ten został stworzony z użyciem pigmentu metalizowanego próżniowo dla lepszego wydobycia gry światła i cienia na eleganckiej, smukłej sylwetce Velara.
Koła dostępne są w ośmiu wariantach: w rozmiarze 18–22 cali i z czterema rodzajami wykończenia do wyboru. Modele standardowe mają na wyposażeniu 18-calowe felgi aluminiowe, modele S – felgi 19-calowe, SE – 20-calowe, a HSE – 21-calowe. Klienci mogą ponadto wybrać 22-calowe obręcze kół, które stanowią standardowe wyposażenia modeli First Edition.

Wnętrze: spokój i wyciszenie

Wnętrze Velara zaprojektowane jest w podobnym duchu prostoty i czystości linii, co jego nadwozie. Kabina wykonana jest w sposób charakterystyczny dla rodziny Range Rover – z dbałością o szczegóły i z wykorzystaniem najnowszych technologii i wysokiej klasy materiałów, wzbogacona o wyszukane detale.
Velar oferuje pozycję kierowcy w standardzie „Sports-Command”, a jego przednie siedzenia, wyposażone w 20-stopniową regulację oraz funkcję podgrzewania, chłodzenia i masażu, łączą w sobie funkcjonalność z wyjątkową wygodą. Siedzenia o zoptymalizowanej masie zostały tak zaprojektowane, aby stworzyć jak najwięcej wolnej przestrzeni oraz ułatwić wsiadanie i wysiadanie z kabiny.
Tylne siedzenia dzielone w proporcjach 40:20:40 również oferują wysoki komfort wraz z możliwością podgrzewania i elektrycznego rozkładania oparcia. Wygodę podróży zwiększa także czterostrefowa klimatyzacja i system jonizacji powietrza.
Głównym elementem wnętrza kabiny jest zdecydowana, płaska powierzchnia deski rozdzielczej, odchylona efektownie w stronę przedniej szyby i podkreślająca dynamiczne właściwości jezdne Velara. Smukłe otwory wentylacyjne doskonale wpisują się w prosty i nowoczesny design.
Centralnie umieszczone są dwa 10-calowe ekrany dotykowe systemu multimedialnego Touch Pro Duo. Cienkie tworzywo poliwęglanowe płynnie komponuje się z łagodnie zaokrągloną powierzchnią deski rozdzielczej. Sterowanie funkcjami Terrain response i Terrain Response 2 odbywa się za pomocą systemu Touch Pro Duo, co pozwala pozbyć się tradycyjnych pokręteł i przycisków, wygospodarować dodatkową przestrzeń w obrębie konsoli i podkreślić wszechobecną prostotę wzornictwa.
W skład systemu multimedialnego wchodzą dwa wielofunkcyjne pokrętła regulacyjne o gładkiej, pokrytej gumą powierzchni i obramowaniami w kolorze Satin Chrome, wyposażone w zintegrowane wyświetlacze cyfrowe. Po uruchomieniu silnika z konsoli bezszelestnie wysuwa się pokrętło skrzyni biegów.
Przed kierowcą umieszczone są dwa bliźniacze zegary analogowe, a między nimi znajduje się 5-calowy wyświetlacz TFT lub, w wariantach SE i wyższych, 12,3-calowy wyświetlacz interaktywny. Ten zestaw wirtualnych zegarów, wykonany w oparciu o najnowsze technologie, umożliwia kierowcy dostosowanie ich do swoich potrzeb i wybór układu z dwoma pokrętłami i panelem informacyjnym na środku, z jednym pokrętłem i dwoma wyświetlaczami po bokach lub widoku pełnoekranowego.
Oryginalne materiały, nowatorskie detale
Nowoczesne wykończenie i oryginalne materiały najwyższej jakości sprawiają, że Velar jest jeszcze bardziej luksusowy. Nowy tłoczony wzór „Diamond signature design” biegnący od deski rozdzielczej do listew bocznych uwydatnia szerokość i przestronność horyzontalnie skonstruowanej kabiny pasażerskiej.
Nowoczesne elementy wzornictwa są subtelnie rozmieszczone w całym wnętrzu: od perforowanej tapicerki wykonanej ze skóry Windsor i materiałów tekstylnych wysokiej jakości po diamentowy motyw zintegrowany z obudową głośników ze stali nierdzewnej wchodzących w skład 17- lub 23-głośnikowego nagłośnienia Meridian.
Ciekawą alternatywą dla skórzanej tapicerki może być tapicerka tekstylna premium oferowana bez dopłaty względem tapicerki skórzanej. Trwały materiał z mieszanej wełny w kolorze Dapple Grey, wzbogacony wkładkami z tkaniny zamszowej w kolorze Ebony lub Light Oyster, został opracowany we współpracy z firmą Kvadrat, wiodącym europejskim producentem tekstyliów wysokiej jakości.
Włókna zamszowe wykonane są z przetworzonych plastikowych butelek przerobionych na miękką w dotyku teksturowaną włókninę. Dzięki zaawansowanemu systemowi powłok materiały te przeszły najbardziej rygorystyczne testy firmy Land Rover na wytrzymałość i łatwość czyszczenia.
Standardowe warianty wyposażone są w tapicerkę z tkaniny zamszowej i Luxtec z charakterystycznymi podwójnymi przeżyciami. Tapicerka w modelach S i SE została wykonana z perforowanej skóry ziarnistej wysokiej jakości, zaś modele HSE wyposażone są w miękką, luksusową perforowaną skórę Windsor, obejmującą także deskę rozdzielczą i listwy boczne.
Perfekcyjnie wykonane wykończenia podkreślają naturalny wygląd i teksturę oryginalnych materiałów. Klienci mogą wybrać fornir w delikatnym kolorze Satin Blonde, o satynowej powierzchni i porowatym wykończeniu, nadający wnętrzu nowoczesnego, przestrzennego charakteru lub prążkowane wykończenie w połyskującym kolorze Argento ze srebrnymi prążkami, podkreślającymi słoje drewna. Dostępne jest także splotowe wykończenie Carbon Fibre Copper, powstałe ze splotu włókien węglowych i miedzianych pokrytych połyskującym lakierem nadającym sportowego i luksusowego charakteru.
Rozmieszczone w kabinie lampy diodowe oświetlają ją miękkim, uspokajającym blaskiem, podkreślającym zdecydowane linie i oryginalne materiały. Technologia konfigurowalnego oświetlenia pozwala na wybór 10 różnych kolorów.
Uniwersalność
Projektując wnętrza pojazdów Range Rover, jednym z kluczowych elementów jest perfekcyjne wykończenie, ale ich głównym atutem pozostaje uniwersalność. Lekka konstrukcja aluminiowa Velara zaprojektowana z myślą o wysokiej wydajności oraz szeroki rozstaw osi (2874 mm) sprawiają, że wszyscy podróżujący mogą cieszyć się niezwykle przestronnym wnętrzem.
Wysuwany, dzielony podłokietnik umieszczony między przednimi fotelami pozwala kierowcy i pasażerowi na indywidualną regulację, pod nim zaś ukryty jest schowek o pojemności 4 l oraz uchwyt na kubek. Drugi uchwyt znajduje się pod dopasowaną do powierzchni klapką obok pokrętła skrzyni biegów. Klimatyzowany schowek ma 7,5 l pojemności.
Osoby siedzące z przodu mają dostęp do dwóch portów USB i trzech gniazdek 12V służących do ładowania urządzeń mobilnych. W dodatkowej konfiguracji dostępne jest jedno gniazdko 12V oraz dwa porty USB dla pasażerów siedzących z tyłu.
Głębokie, szerokie schowki w dolnej obudowie drzwi zostały tak zaprojektowane, aby z łatwością pomieścić butelki o pojemności 750 ml. W główną konsolę wbudowano dodatkowy schowek umieszczony za dolnym ekranem dotykowym, idealny do przechowywania smartfonów i kluczy tak, by nie znajdowały się na widoku.
673-litrowy bagażnik jest nie tylko najbardziej pojemny w swojej klasie, lecz może także konkurować z bagażnikami samochodów z wyższego segmentu. Tylne siedzenia dzielone w proporcji 40:20:40 posiadają klapę na narty umożliwiającą przewożenie długich przedmiotów, a po złożeniu tych siedzeń na płasko otrzymujemy przestrzeń o pojemności 1731 l i wymiarach 1795 na 1247 mm. W bagażniku znajdują się zdalne dźwignie zwalniające, ułatwiające składanie tylnych siedzeń.
Dzięki możliwości sterowania tylną klapą za pomocą gestów załadunek masywnych i ciężkich przedmiotów do bagażnika staje się jeszcze łatwiejszy: zamiast sięgać po pilota lub naciskać przycisk na klapie, wystarczy wykonać ruch nogą pod tylnym zderzakiem, a czujnik wykryje ruch i spowoduje otwarcie klapy.
Kolejnym praktycznym i nowatorskim rozwiązaniem wprowadzonym przez firmę Land Rover jest klucz Activity Key– wodoodporna i wstrząsoodporna opaska na rękę z wbudowanym transponderem, dzięki której nasi klienci mogą uprawiać sporty na świeżym powietrzu, jak bieganie, jazda na rowerze lub kajakarstwo, bez konieczności noszenia przy sobie standardowego pilota.
Przyłożenie pilota Activity do emblematu Land Rover na klapie bagażnika powoduje zablokowanie drzwi i wyłączenie kluczyków znajdujących się w środku, dzięki czemu można bezpiecznie pozostawić je na miejscu, aby cieszyć się aktywnością na świeżym powietrzu. Pilot Activity nie ma baterii, więc nie trzeba się martwić o ich wymianę.


2. Najnowocześniejsza technologia

Velar to przykład technologii i innowacji na najwyższym poziomie, przejawiających się w nowym systemie multimedialnym Touch Pro Duo.

Światowy debiut systemu multimedialnego Touch Pro Duo

W modelu Velar po raz pierwszy zastosowano system multimedialny Touch Pro Duo, najnowocześniejszy i najbardziej zaawansowany z systemów opracowanych do tej pory przez firmę Jaguar Land Rover. System składa się z dwóch 10-calowych ekranów dotykowych HD stanowiących centralny punkt minimalistycznego wystroju kabiny; łączy w sobie futurystyczny, elegancki styl z intuicyjnym interfejsem oraz niezrównaną wydajnością i funkcjonalnością.
Menu głównego ekranu, wbudowanego w powierzchnię deski rozdzielczej, jest podzielone na trzy części służące do obsługi nawigacji, multimediów i telefonu. Obsługa systemu jest intuicyjna, podobnie jak w tabletach i smartfonach: przesuwanie palcem w poprzek ekranu w celu nawigacji między widokami menu, „uszczypnięcie” w celu przybliżania i oddalania oraz naciskanie i przesuwanie palcem po ekranie w celu poruszania się po mapie.
Aby uzyskać więcej opcji i szczegółowych informacji, można wybrać każdą z funkcji pojedynczo, aby wyświetlić ją na głównym ekranie. Panel boczny zapewnia dostęp do pięciu najczęściej używanych funkcji: nawigacja, multimedia, telefon, wiadomości i pogoda. Stały pasek menu w dolnej części ekranu ułatwia dostęp do menu głównego, ustawień pojazdu i wspomagania parkowania.
Górny ekran, lekko wygięty w celu idealnego dopasowania do otaczającej powierzchni, można pochylić o 30 stopni, co pozwala kierowcy na ustawienie go w optymalnej pozycji. Po wyłączeniu stacyjki ekran powraca do pozycji wyjściowej, a po jej włączeniu ponownie przechyla się pod wcześniej wybranym kątem.
Dolny ekran wbudowany jest w środkową konsolę i służy do sterowania funkcjami, jak klimatyzacja czy Terrain Response. W celu zapewnienia łatwej i intuicyjnej obsługi ekran jest pozbawiony ruchomych obrazków i złożonych menu, lecz zapewnia bezpośredni dostęp do ustawień np. temperatury siedzeń.
Oprócz ekranów, system posiada także dwa dotykowe pokrętła regulacyjne. Można je tak konfigurować, aby spełniały różne funkcje, np. ustawienia masażu lub temperatury powietrza, czy też sterowanie trybem Terrain Response. Między nimi znajduje się pokrętło służące do sterowania nagłośnieniem.
Pod pokrętłami umieszczono rząd przełączników pojemnościowych służących do kontroli klimatyzacji i rozmrażania, a także sterowania funkcjami DSC (dynamiczna kontrola stabilności) i HDC (kontrola zjazdu ze wzniesienia). Nieużywane przyciski są podświetlone na biało, a po naciśnięciu podświetlają się na bursztynowo.
Prosty design i wysoka wydajność systemu Touch Pro Duo to efekt zastosowania najnowszych technologii. Technologia optycznego klejenia pozwala na wygięcie powierzchni ekranów dotykowych oraz uzyskanie najwyższej jakości obrazu: użycie żywicy sklejającej warstwy ekranu eliminuje znajdujące się między nimi szczeliny, zmniejszając tym samym odblaski i zwiększając precyzję obsługi dotykowej.
System Touch Pro Duo zawdzięcza swoją wysoką wydajność i funkcjonalność procesorowi Intel quad core, dyskowi SSD 60 GB i ultraszybkiej sieci Ethernet, a także nowocześnie zaprojektowanym ekranom dotykowym i pokrętłom.

Łączność

Touch Pro Duo zapewnia także stałe połączenie internetowe w postaci łącza 4G, dające dostęp do licznych funkcji i usług opartych na lokalizacji, dzięki którym każda podróż może być łatwiejsza, przyjemniejsza i bardziej relaksująca.
Informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym pomogą Ci uniknąć korków i wyznaczyć alternatywne trasy. W razie opóźnienia, funkcja ETA może wysłać e-mailem lub smsem do wybranych kontaktów lokalizację i szacowany czas przybycia. Przy każdym wydłużeniu czasu podróży system automatycznie wysyła kolejne aktualizacje.
Tryb Commute uczy się codziennej trasy kierowcy i potrafi automatycznie zaoferować alternatywne trasy, wykorzystując historyczne i aktualne informacje o ruchu drogowym, aby pomóc Ci dojechać na czas.
Kiedy kierowca zbliża się do końca podróży, tryb Arrival korzysta ze zdjęć z poziomu ulicy, aby wyświetlić obok głównej mapy interaktywny 360-stopniowy widok miejsca docelowego. Na życzenie system może także znaleźć wolne miejsce parkingowe i wskazać kierowcy drogę do niego.
Używając aplikacji do planowania trasy, można wcześniej na smartfonie wytyczyć trasę, która po wejściu do pojazdu zostanie automatycznie przesłana do systemu Touch Pro Duo. Ponieważ system potrafi dokładnie wyznaczyć dostępną trasę, po zaparkowaniu pojazdu możliwe jest przesłanie wskazówek z powrotem do telefonu i pokonać ostatni etap drogi pieszo lub komunikacją miejską.
Dla zapewnienia lepszej łączności Touch Pro Duo posiada także hotspot WiFi, z którego może korzystać do ośmiu urządzeń. Aplikacja InControl umożliwia właścicielom dostęp za pomocą górnego ekranu do kompatybilnych aplikacji, np. Spotify, z urządzenia Android lub iOS.
Możliwa jest także zdalna interakcja z Velarem z każdego miejsca na świecie. Dzięki aplikacji InControl Remote właściciel może zablokować i odblokować zamek, sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku lub zweryfikować miejsce zaparkowania samochodu za pomocą smartfona lub smartwatcha. Możliwe jest nawet zdalne uruchomienie silnika i włączenie klimatyzacji lub ogrzewania.
Funkcja połączeń alarmowych SOS z automatycznym wykrywaniem kolizji i zoptymalizowanym wzywaniem pomocy daje kierowcy dodatkowe poczucie bezpieczeństwa. W razie wypadku nawiązane zostaje połączenie alarmowe ze służbą ratunkową znajdującą się najbliżej lokalizacji pojazdu. W razie awarii pojazdu funkcja zoptymalizowanego wzywania pomocy przesyła lokalizację GPS i diagnostykę pojazdu do firmy serwisowej.
Doskonałe brzmienie
Do wyboru są cztery wysokiej klasy systemy nagłośnienia, opracowane specjalnie dla kabiny Velara i oferujące doskonałą jakość dźwięku, w tym nagłośnienie Signature 1600 W zaprojektowane we współpracy z ekspertami z brytyjskiej firmy Meridian.
Dzięki temu nowoczesnemu systemowi dźwięku przestrzennego wyposażonemu w 23 idealnie rozmieszczone głośniki z systemem audio Audyssey MultEQ XT i technologią Trifield 3D wszyscy podróżujący mogą cieszyć się niezrównaną jakością dźwięku. Dzięki tym rozwiązaniom brzmienie doskonale odzwierciedla oryginalne nagranie.

Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy

W standardowym i opcjonalnym wyposażeniu Velara można znaleźć szereg zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, dzięki którym jazda staje się bezpieczniejsza i wygodniejsza.
Jedną z najważniejszych zastosowanych technologii jest autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), oferowany seryjnie. W przednią szybę wbudowana jest skierowana do przodu kamera stereo; jeśli system AEB wykryje bezpośrednie zagrożenie kolizją z pojazdem lub pieszym, następuje automatyczne hamowanie, które może pozwolić na uniknięcie kolizji lub złagodzenie jej skutków. Kierowca otrzymuje także ostrzeżenia świetlne i dźwiękowe przed włączeniem się hamowania.
Z kamery korzystają także funkcje Lane Departure Warning (ostrzeganie przed zmianą pasa ruchu) i Lane Keep Assist (utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu). Przez monitorowanie znaków drogowych i użycia kierunkowskazów pomagają one chronić kierowcę przed przypadkowym zjechaniem z pasa ruchu: LDW wysyła dotykowy sygnał ostrzegawczy za pośrednictwem kierownicy, zaś LKA może wykonać delikatny przeciwskręt, aby utrzymać pojazd na swoim pasie. W razie potrzeby funkcje te pozwalają na pokonanie momentu obrotowego kierownicy.
Funkcja Reverse Traffic Detection (wykrywanie ruchu podczas cofania) używa radaru do monitorowania pojazdów nadjeżdżających z obu stron podczas cofania. Pomarańczowe lampki ostrzegawcze w bocznych lusterkach przestrzegają kierowcę przed ewentualnym zagrożeniem.
Adaptacyjny tempomat (ACC)z funkcją jazdy w korku oraz Intelligent Emergency Braking (inteligentne hamowanie awaryjne) ułatwiają jazdę na autostradzie lub w korkach. ACC utrzymuje ustawioną prędkość jazdy lub wybrany przez kierowcę odstęp od pojazdu z przodu, jeśli jego prędkość jest niższa. Funkcja ta powoduje całkowite zatrzymanie w przypadku zatrzymania pojazdu z przodu. Jeśli kierowca wciśnie pedał przyspieszenia, Velar znów ruszy i będzie jechał za pojazdem poprzedzającym aż do osiągnięcia wybranej prędkości, jeśli będzie to możliwe. Jeśli system wykryje zagrożenie zderzeniem czołowym z innym pojazdem, wyświetli ostrzeżenie, aby kierowca zahamował. Jeśli kierowca nie zareaguje, system użyje hamulców w celu złagodzenia skutków ewentualnego zderzenia.
360-stopniowe wspomaganie parkowania ułatwi kierowcy manewrowanie pojazdem na małej przestrzeni. Kamery rozmieszczone wokół samochodu uruchamiają się automatycznie po wybraniu biegu wstecznego lub mogą być włączone ręcznie; na ekranie dotykowym pojawi się obraz przedstawiający widok pojazdu z góry. Wyświetlacz lub wskazówki audio ostrzegają kierowcę przed ewentualnymi przeszkodami.
Łatwiejsze i bezpieczniejsze holowanie
Każdy pojazd z emblematem Land Rovera musi wyróżniać się wzorcową zdolnością holowania. Z uciągiem do 2500 kg i wyposażony w technologie wspomagające holowanie, które sprawdziły się w modelu Discovery, Velar jest najlepszym pojazdem holowniczym w swojej klasie.
Półautonomiczna funkcja Advanced Tow Assist ułatwia wszystkim kierowcom wykonywanie trudniejszych manewrów cofania. Zamiast wykonywania zwyczajnych skrętów i przeciwskrętów, kierowca steruje przyczepą za pomocą pokrętła systemu multimedialnego, zaś system przekłada to na odpowiednie kąty skrętu.
Na początku kierowca musi skonfigurować system na ekranie dotykowym, wprowadzając najważniejsze parametry przyczepy. Na obraz pochodzący z kamer w lusterkach bocznych nałożone zostaną linie prowadzące, pokazujące oczekiwany kierunek jazdy przyczepy. Kierując przyczepą przy użyciu pokrętła systemu multimedialnego oraz pedałów, kierowca może z łatwością przeprowadzać manewr tylnego parkowania z przyczepą, ponieważ system automatycznie obliczy niezbędne interwencje kierowcy. System ostrzeże także kierowcę, jeśli kąt skrętu jest zbyt duży i mógłby spowodować zarzucenie przyczepą.
Funkcja Hitch Assist ułatwia zaczepienie przyczepy do pojazdu. Przy użyciu zewnętrznych kamer ekran dotykowy wyświetla tylny hak holowniczy i rozpoznaje punkt mocowania przyczepy. Następnie obraz na wyświetlaczu zostaje powiększony, pokazując linię trajektorii, która reaguje na interwencje kierowcy, pomagając mu wprowadzić pojazd na miejsce.


3. Wysokiej klasy konstrukcja

Każdy Land Rover wyróżnia się rzetelnie wykonaną konstrukcją. Velar, skonstruowany w Wielkiej Brytanii oraz opracowany i testowany w najtrudniejszych warunkach na całym świecie, kontynuuje tę tradycję. Efektem tej pracy jest absolutnie niezawodny luksusowy SUV średniej wielkości, cechujący się niezwykłą dynamiką i wyrafinowaniem, o wyjątkowych możliwościach terenowych.

Doskonałe właściwości jezdne na drodze i w terenie

Nadzwyczajny komfort, dynamika i możliwości terenowe to wynik zastosowania zaawansowanej konstrukcji podwozia. Nowoczesne zawieszenie przednie z podwójnymi wahaczami jest wykonane zgodnie ze standardami segmentu samochodów sportowych, a sworznie i łożyska nadają sztywności oraz zwiększają szybkość reakcji i precyzję sterowania pojazdem. Aluminiowa konstrukcja zmniejsza masę samochodu, a stalowe dolne ramiona zawieszenia zapewniają maksymalną wytrzymałość podczas jazdy terenowej.
Zawieszenie o bardzo dużym skoku zapewnia wyjątkowo wydajne możliwości trakcyjne sprawiając, że Velar może prześcignąć rywali w każdym terenie. Kąt wejścia wynosi do 28,89 stopni, kąt rampowy – do 23,5 stopnia, kąt natarcia – do 29,5 stopnia, a maksymalna głębokość brodzenia – do 650 mm (600 mm w przypadku zawieszenia ze sprężynami śrubowymi): dzięki tym parametrom Velar wyznacza nowe standardy możliwości terenowych w segmencie SUV-ów średniej wielkości.
Modele czterocylindrowe posiadają zawieszenie ze sprężynami śrubowymi i prześwit 213 mm. Zawieszenie pneumatyczne znajduje się na standardowym wyposażeniu modeli sześciocylindrowych oraz na wyposażeniu opcjonalnym modeli czterocylindrowych: Diesla 240 KM i benzynowego 300 KM. Ten system zawieszenia znacznie zwiększa możliwości terenowe oraz komfort jazdy.
Po przekroczeniu 105 km/h prześwit zawieszenia pneumatycznego zmniejsza się o 10 mm w celu redukcji oporu powietrza i zużycia paliwa. Po wyłączeniu stacyjki funkcja Auto Access Height automatycznie obniża zawieszenie o 40 mm, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie.
W trybie terenowym przy prędkości poniżej 50 km/h, prześwit zwiększa się o 46 mm w porównaniu do trybu normalnego, co daje rekordową wysokość 251 mm, natomiast przy prędkości 50–80 km/h zawieszenie automatycznie obniża się o 18 mm, co zapewnia idealny prześwit, stabilność i komfort podczas długiej jazdy na powierzchniach nieutwardzonych lub pokrytych koleinami.
Zawieszenie pneumatyczne jest także pomocne podczas brodzenia. Funkcja Grounding Detection automatycznie podnosi pojazd w celu pokonania przeszkód pod wodą, które mogły zostać niezauważone przez kierowcę. Dodatkowy prześwit można uzyskać po naciśnięciu pedału hamulca i odpowiedniego przycisku na ekranie dotykowym. Dzięki funkcji poziomowania zawieszenie pneumatyczne może regulować prześwit podczas holowania lub przewożenia ciężkich ładunków, zwiększając tym samym wygodę podróżujących. Elementy sterujące umieszczone wewnątrz bagażnika pozwalają na podnoszenie lub opuszczanie zawieszenia podczas załadunku, rozładunku lub podczepiania przyczepy.
Aktywne zawieszenie należy do standardowego wyposażenia wszystkich modeli. System monitoruje ruch kół 500 razy na sekundę i ruch karoserii 100 razy na sekundę, co umożliwia stałe modyfikacje siły tłumienia czterech kół. Pozwala to na dostosowywanie sztywności zawieszenia do warunków jazdy, co zwiększa komfort i sterowność; istnieje nawet specjalna kalibracja dla jazdy terenowej.
Configurable Dynamics: parametry jazdy dopasowane do potrzeb
Funkcja Configurable Dynamics, standardowe wyposażenie First Edition i dostępna opcjonalnie pozostałych modeli, pozwala kierowcy na dostosowanie ustawień pojazdu do indywidualnych preferencji za pomocą ekranu dotykowego. W ustawieniach domyślnych reakcja przepustnicy jest zwiększona, zmiana biegów dostosowana do sportowego stylu jazdy, zawieszenie jest sztywniejsze, a wspomaganie kierownicy zredukowane, aby umożliwić kierowcy lepsze reagowanie. W funkcji Configurable Dynamics każdy parametr można regulować oddzielnie, można więc np. ustawić zwiększoną reakcję przepustnicy, zachowując domyślne parametry zawieszenia.
Funkcja Dynamic-I pozwala na wyświetlanie na ekranie dotykowym informacji dotyczących g, stopera i aktywacji pedału gazu, co pozwala entuzjastom jeszcze bardziej cieszyć się jazdą.
System wektorowania momentu obrotowego za pomocą hamowania (TVB), wyposażenie standardowe wszystkich modeli, zwiększa zwrotność pojazdu. Jeśli system wykryje tendencję do podsterowności podczas pokonywania zakrętu, może lekko przyhamować koła po wewnętrznej stronie łuku (zwłaszcza tylne), aby pomóc kierowcy w utrzymaniu prawidłowego toru podczas skrętu. TVB przydaje się także podczas jazdy z niską prędkością na śliskich powierzchniach, jak błoto czy śnieg.
Niezrównane możliwości: napęd na cztery koła i technologie trakcyjne
Velar wyposażony jest w szereg zaawansowanych technologii poprawiających sterowność i zwrotność na drodze oraz zwiększających możliwości terenowe.
Najważniejszą z nich jest inteligentny, wydajny system napędu All-Wheel Drive (AWD), zapewniający optymalne rozłożenie momentu obrotowego dla danych warunków, od dynamicznej jazdy po drogach asfaltowych po ruszanie na gładkim lodzie.
„Sercem” systemu jest skrzynia rozdzielcza wyposażona w wielotarczowe sprzęgło mokre i napęd łańcuchowy na oś przednią. Główną zaletą tej kompaktowej, cicho pracującej skrzyni rozdzielczej jest jej prędkość: w zależności od warunków, czas przeniesienia momentu na oba koła tylnej osi wynosi 165 ms, a przeniesienie momentu na przednią oś zajmuje jedynie 100 ms. Dzięki wysokiej czułości system ADW doskonale sprawdza się w każdych warunkach.
Wysoce inteligentny system IDD może korzystać zarówno z kontroli prewencyjnej, jak i reaktywnej w celu optymalizacji rozłożenia momentu obrotowego oraz zwiększenia przyczepności i dynamiki pojazdu. Dla uzyskania większej efektywności system IDD jest połączony z funkcją DSC, systemem wektorowania momentu obrotowego oraz z aktywną blokadą tylnego mechanizmu różnicowego.
Aktywna blokada tylnego mechanizmu różnicowego, dostępna w modelach sześciocylindrowych, poprawia efektywność jazdy na drodze i w terenie. Dzięki elektronicznemu sterowaniu sprzęgłem mokrym mechanizm różnicowy może dostosowywać rozłożenie momentu obrotowego między tylnymi kołami w zależności od przeniesienia obciążenia i tarcia powierzchniowego, co zwiększa przyczepność podczas ruszania, wychodzenia z zakrętu oraz jazdy terenowej w trudnych warunkach.
Światowej klasy system Terrain Response firmy Land Rover umożliwia dostosowanie ustawień pojazdu do warunków panujących na powierzchni, oferując tryby: ECO, Komfort, Trawa-żwir-śnieg, Błoto-koleiny, Piach oraz tryb Dynamic, dostępny w modelach R-Dynamic. Dzięki zindywidualizowanym parametrom silnika, biegów, napędu na cztery koła, zawieszenia i stabilności, każdy tryb pozwala na poprawę przyczepności i sterowności.
Jeszcze bardziej zaawansowany system Terrain Response 2, standardowy dla First Edition i opcjonalny dla pozostałych modeli, automatycznie wybiera odpowiedni tryb dla danej powierzchni, ułatwiając kierowcy pełne korzystanie z możliwości pojazdu.
Po raz pierwszy w historii Land Rover system Terrain Response nie jest sterowany za pomocą dodatkowego regulatora, lecz z użyciem konfigurowalnego pokrętła systemu multimedialnego lub bezpośrednio na ekranie. Dzięki temu główna konsola odznacza się prostym wzornictwem, pozbawionym zbędnych elementów.
Wyjątkowe możliwości terenowe Velar zawdzięcza całemu szeregowi technologii. Funkcja All Terrain Progress Control (ATPC) działa jak tempomat dla niskich prędkości; jej zadaniem jest utrzymywanie prędkości podczas jazdy w trudnych warunkach, co pozwala kierowcy skoncentrować się wyłącznie na kierowaniu pojazdem bez konieczności używania pedału gazu i hamulca. System włączany jest za pomocą specjalnego przycisku, a do ustawiania prędkości służą przełączniki tempomatu na kierownicy.

Funkcja Low Traction Launch ułatwia kierowcy ruszanie z miejsca na bardzo śliskich nawierzchniach. Funkcja aktywowana jest za pomocą dolnego ekranu dotykowego; zapewnia stopniową kalibrację pedału gazu, aby uniknąć ślizgania się kół. Po przekroczeniu prędkości 30 km/h pedał gazu automatycznie wraca do poprzednich ustawień w Terrain Response.

System kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC) korzysta z systemu ABS, aby kontrolować prędkość na stromych pochyłościach bez interwencji kierowcy. HDC posiada funkcję Gradient Release Control, która powoli zwalnia hamulec podczas ruszania z nachylonego terenu.
Unowocześnione menu 4x4i wyświetla informacje o pochyłości (kąt nachylenia oraz obrazy z przedniej i tylnej kamery) oraz informacje takie jak: kąt skrętu kierownicy, rozłożenie momentu napędowego, kąt obrotu połączeń przegubowych zawieszenia oraz dane z czujników brodzenia.


Zaawansowane i wydajne jednostki napędowe

Każdy z sześciu silników benzynowych i diesla dostępnych dla modelu Velar został zaprojektowany tak, aby zapewnić wysoką wydajność i właściwości jezdne oraz spełniać normę emisji Euro 6. W połączeniu z gładko przełączaną 8-stopniową skrzynią biegów i napędem na cztery koła zapewniają one łatwą i spokojną jazdę właściwą dla wszystkich pojazdów z rodziny Range Rover.

Silniki Diesel Ingenium: niskie zużycie paliwa, wysoki moment obrotowy
Dostępne są dwie wersje wysokiej klasy czterocylindrowego silnika Diesel Ingenium – każdy z nich odznacza się wysokim momentem obrotowym już przy niskich prędkościach, czego efektem jest szybka reakcja na pedał gazu i możliwość przyspieszenia w dowolnej chwili. Sztywna skrzynia korbowa, dwa wałki wyrównoważające oraz mocowania silnika wypełnione aktywnym płynem zapewniają doskonałe właściwości jezdne.
Oba 2-litrowe silniki posiadają ten sam niski współczynnik tarcia; są także wyposażone w dzielony układ chłodzenia i elektronicznie sterowaną pompę płynu chłodzącego, dzięki czemu szybko się nagrzewają, przyczyniając się do oszczędności paliwa. Zmienne fazy wałka rozrządu zaworu wydechowego ułatwiają układowi oczyszczania spalin osiągnięcie temperatury roboczej, obniżając emisję szkodliwych substancji.
D180, najbardziej wydajna wersja silnika, posiada system Common Rail o ciśnieniu 1800 bar oraz pojedynczą turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, które zapewniają czyste i ciche spalanie oraz doskonałą elastyczność już przy niskich obrotach. Dzięki mocy 180 KM i maksymalnemu momentowi obrotowemu 430 Nm (przy 1750 obr./min.) silnik ten wykazuje się niezwykłą sprawnością i osiągami: przyspieszeniem 0–100 km/h w 8,9 s, zużyciem paliwa na poziomie 5,4 l na 100 km i emisją CO2 g/km w cyklu mieszanym.
Dla lepszych osiągów przy utrzymaniu wysokiej wydajności dostępna jest mocniejsza wersja silnika Diesel Ingenium – D240. Silnik ten, wyposażony w dwie turbosprężarki – pierwsze zastosowanie doładowania sekwencyjnego przez firmę Jaguar Land Rover – oraz system Common Rail o ciśnieniu 2200 bar, cechuje się mocą 240 KM i maksymalnym momentem obrotowym 500 Nm przy jedynie 1500 obr./min. Efektem jest przyspieszenie 0–100 km/h w ciągu zaledwie 7,3 s. Niewątpliwą zaletą jest także zużycie paliwa na poziomie 5.8 l na 100 km i emisja CO2 154g/km w cyklu mieszanym.
Niezwykle wysoki moment obrotowy: Diesel V6 i 700 Nm
D300, jednostka wysokoprężna V6 3.0l, to wzór sprawności i osiągów: jego moc wynosi 300 KM, a maksymalny moment obrotowy – aż 700 Nm. Ten nadzwyczajny silnik zapewnia przyspieszenie 0–100 km/h w 6,5 s oraz maksymalną prędkość 241 km/h. Zużycie paliwa i emisja CO2 wynoszą odpowiednio 6,4 l na 100 km oraz 167 g/km w cyklu mieszanym.
Czterocylindrowe silniki benzynowe Ingenium: sprawność i osiągi
Velar jest jednym z pierwszych przykładów zastosowania przez firmę Jaguar Land Rover nowych czterocylindrowych silników benzynowych Ingenium 2.0. Silnik zawdzięcza wysoką sprawność i elastyczność dzięki zastosowaniu takich technologii, jak wbudowany kolektor wydechowy, układ wtrysku bezpośredniego o ciśnieniu 200 bar i turbosprężarka typu Twin Scroll.
P250 to silnik benzynowy o mocy 250 KM i maksymalnym momencie obrotowym 365 Nm przy 1200–4500 obr./min. Dzięki temu Velar może przyspieszyć do 100 km w 6,7 s, zużycie paliwa wynosi 7,6 l na 100 km, a emisja CO2 – 173 g/km w cyklu mieszanym.
Drugi, mocniejszy silnik o oznaczeniu P300, posiada moc 300 KM, co czyni go najmocniejszym czterocylindrowym silnikiem w historii firmy Land Rover. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. Jednostka będzie dostępna będzie on dostępny pod koniec tego roku.

Wyjątkowa sprawność: doładowane silniki benzynowe V6

Dla najbardziej wymagających kierowców dostępny doładowany silnik V6 3.0. Silnik benzynowy P380, wykonany w całości z aluminium, jest wyposażony w sprężarkę mechaniczną Twin-Vortex, układ wtrysku bezpośredniego i dwa niezależne wałki rozrządu ze zmiennymi fazami, jest w stanie natychmiast przyspieszyć od biegu jałowego do maksymalnych obrotów. Przeciwbieżne wałki wyrównoważające zmniejszają drgania, przyczyniając się do zwiększenia komfortu.
Silnik posiada wyjątkową moc – 380 KM przy 6500 obr./min. i moment obrotowy 450 Nm, dzięki czemu pojazd może przyspieszyć 0–100 km/h w 5,7 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 250 km/h. Zużycie paliwa 9,4 l na 100 km i emisja CO2 214 g/km w cyklu mieszanym świadczą dodatkowo o jego wyjątkowych możliwościach.
Dźwięk silnika został tak wyregulowany, aby subtelnie podkreślić moc silnika na pełnych obrotach, a zarazem działać relaksująco na podróżujących.
Płynna i responsywna automatyczna 8-stopniowa skrzynia biegów
Każdy Velar jest wyposażony w automatyczną 8-stopniową skrzynię biegów ZF. Silniki czterocylindrowe posiadają skrzynię biegów 8HP45 z tłumikiem wahadłowym, który znacznie redukuje ewentualne drgania, występujące na wysokim biegu przy niskich obrotach. W konsekwencji Velar wyróżnia się niskim zużyciem paliwa i cichą, odizolowaną kabiną.
Silniki sześciocylindrowe posiadają skrzynię biegów 8HP70, dostosowaną do wysokich wartości momentu obrotowego. Kalibracja każdej skrzyni biegów została wykonana na zamówienie, co zapewnia oszczędność paliwa oraz intuicyjne funkcjonowanie.

Lekka struktura aluminiowa: sztywna, mocna, bezpieczna

Podwozie samonośne zostało skonstruowane na bazie lekkiej konstrukcji aluminiowej opracowanej przez firmę Jaguar Land Rover. Ta konstrukcja modułowa, wykonana ze starannie dobranych materiałów, to kluczowy element, decydujący o doskonałości, sprawności i możliwościach terenowych Velara. Stopy aluminiowe stanowią ponad 81% całości konstrukcji, co pozostawia konkurencję daleko w tyle.
W tylnych częściach konstrukcji użyto stali o wysokiej wytrzymałości, połączonej z płytami aluminiowymi za pomocą nitów i kleju strukturalnego. Dzięki tej energooszczędnej technice połączeń pojazd cechuje się wysoką sztywnością skrętną.
Ramę pomocniczą przedniego zawieszenia oraz rozpórkę poprzeczną nadwozia odlano ze stopu magnezu, zaś klapę bagażnika wykonano z nowoczesnych materiałów kompozytowych.
Nadwozie Velara, poddane najbardziej wymagającym testom zderzeniowym na świecie, zapewnia wysoki poziom ochrony zderzeniowej. W niezwykle mocnej kabinie pasażerskiej rozmieszczono sześć poduszek powietrznych: dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne umieszczone w przednich siedzeniach oraz kurtyny powietrzne obejmujące przednie i tylne siedzenia.
Priorytetem było także bezpieczeństwo pieszych: materiał i kształt maski aluminiowej zostały tak dobrane, aby pochłaniać energię i zapewnić odpowiedni odstęp od twardych elementów komory silnika.
Wydajność aerodynamiczna: najbardziej opływowy model Land Rovera
Struktura aluminiowa Velara jest nie tylko lekka i sztywna, lecz także doskonale zaprojektowana. Dzięki ścisłej współpracy między zespołami projektantów i inżynierów oraz wyczerpującym symulacjom Computational Fluid Dynamics i testom w tunelu aerodynamicznym współczynnik oporu powietrza wynosi od 0,32. Efektem jest najbardziej aerodynamiczny model Land Rovera, łączący w sobie niezwykłe możliwości i oszczędność paliwa.
W fazie rozgrzewania silnika dolny otwór przedniej atrapy pozostaje zamknięty, dzięki czemu silnik może szybciej osiągnąć temperaturę roboczą. Aktywne kratki grilla zamykają się także wtedy, gdy nie jest potrzebne dodatkowe chłodzenie (np. podczas jazdy ze stałą prędkością), aby zmniejszyć opór powietrza. Otwory w przednim zderzaku wysyłają strumień powietrza na przednie koła, redukując turbulencje i dodatkowo zmniejszając opór powietrza.
Obieg powietrza wokół pojazdu został również zoptymalizowany pod kątem utrzymania równowagi, dzięki czemu przód i tył są idealnie zrównoważone 50:50, co z kolei przekłada się na większą stabilność, sterowność i pewność prowadzenia przy dużych prędkościach.



Autor: Robert Krupiński
Data publikacji: 16-05-2017

KOMENTARZE

Nikt nie skomentował tej treści, bądź pierwszy.

DODAJ NOWY KOMENTARZ

Aby skomentowac treśc musisz byc zalogowany, zaloguj się lub załóż konto