Calvin Klein Obsessed for Women & Men - nowe zapachy dla niej i dla niego

Jako nowa odsłona kultowych perfum, Obsessed przywołuje wspomnienia za sprawą zapachu. Połączenie wspomnień i pożądania, męskości i kobiecości, przeszłości i teraźniejszości - nowe zapachy wtórują oryginalnej wersji Obsession, lecz zarówno męski, jak i damski mają odmienione kompozycje. Obsessed to pierwszy zapach stworzony i promowany przez markę Calvin Klein po objęciu przez Rafa Simonsa stanowiska głównego dyrektora kreatywnego. Można go postrzegać jako celebrowanie przeszłych, obecnych i przyszłych kompozycji marki.


"Pewnie mogło się wydawać, że mieliśmy obsesję na punkcie Obsession. Jeśli chcielibyśmy wymienić jeden wizualny element, który naszym zdaniem streszcza markę Calvin Klein, to byłaby to kampania reklamowa Maria Sorrentiego z Kate Moss. Właśnie ten obraz mieliśmy przed oczami przez wiele lat i stanowił on dla nas punkt odniesienia, gdy rozpoczęliśmy współpracę z marką Calvin Klein. Chcieliśmy, by nowy zapach wywoływał podobne skojarzenia i emocje: przywodził wspomnienie mężczyzny i kobiety, wspomnienie czyjegoś zapachu na skórze" - Raf Simons - główny dyrektor kreatywny Calvin Klein.

"Jedną z pierwszych rzeczy, jakie zrobiliśmy, było przejrzenie archiwów Obsession. Odkryliśmy w nich mnóstwo nieznanych dotąd zdjęć. Dzięki nim lepiej zrozumieliśmy autentyczną miłosną historię ukazaną w kampanii reklamowej Kate i Maria. Jest to opowieść o legendarnym i inspirującym wydarzeniu w historii fotografii modowej oraz o głębokim osobistym uczuciu, jakie połączyło dwoje ludzi. Oba wątki przenikają się nawzajem i trudno je odtworzyć. Jednak zapragnęliśmy wrócić do nich po latach i wykorzystać je w nowy sposób, czyniąc zapach integralną częścią tej opowieści. Chcieliśmy, żeby dziś splotły się ze sobą wspomnienia - te wizualne i te zmysłowe" - Pieter Mulier - dyrektor kreatywny Calvin Klein.

"Pasjonowałem się fotografią i byłem zakochany w Kate... Uwielbiałem ją fotografować. Była dla mnie najbliższą osobą. Fotografowałem ją nieustannie. Czasem ją to irytowało, a czasem pozowała mi z przyjemnością. Świetnie się przy tym bawiliśmy. Byliśmy młodzi. Już nigdy potem nie miałem takiej obsesji na punkcie fotografowania żadnej innej osoby" - Mario Sorrenti - fotograf, twórca kampanii reklamowych Obsessed i Obsession.


Pamiętam twój dotyk, twoją skórę, twój zapach...

Jako nowa odsłona kultowych perfum, Obsessed przywołuje wspomnienia za sprawą zapachu. Połączenie wspomnień i pożądania, męskości i kobiecości, przeszłości i teraźniejszości – nowe zapachy wtórują oryginalnej wersji Obsession, lecz zarówno męski, jak i damski mają odmienione kompozycje.

Istotą Obsessed jest wspomnienie dawnej miłości, przywołane przez czyjś zapach na skórze. Nuty typowe dla obu płci nakładają się i jednoczą. W kompozycji dla kobiet wykorzystano tradycyjnie męskie nuty fougere - zwłaszcza białą lawendę, natomiast w męskiej pojawia się zniewalająca czarna wanilia. Elementy te połączono ze składnikami tradycyjnie kojarzonymi z obiema płciami: piżmo dodaje zmysłowego ciepła damskiej wersji zapachu, zaś ambra i nuty drzewne wzmacniają siłę zapachu męskiego. Właśnie owo napięcie, wzajemne przyciąganie się i odpychanie sprawia, że chcemy nieustannie do nich powracać.

Równolegle do olfaktorycznej opowieści Obsessed rozgrywa się historia wizualna. W roku 1993 Obsession zyskało status kultowego zapachu, kiedy twarzą perfum została Kate Moss, sportretowana przez swojego ówczesnego chłopaka – Maria Sorrentiego. Przełomowe, prowokujące zdjęcia ilustrowały autentyczną historię miłosną. Ukazywały nie tylko rozkwitające uczucie, lecz także obsesję fotografa na punkcie modelki.

Obsessed, w związku z nadchodzącą 25. rocznicą legendarnej kampanii reklamowej, wykorzystuje nigdy dotąd nie publikowane zdjęcia oraz motywy biograficzne, by po raz kolejny przywołać wspomnienie dawnej miłości i zaprezentować je we współczesnych ujęciach.

Obsessed to pierwszy zapach stworzony i promowany przez markę Calvin Klein po objęciu przez Rafa Simonsa stanowiska głównego dyrektora kreatywnego. Można go postrzegać jako celebrowanie przeszłych, obecnych i przyszłych kompozycji marki.

Obsessed opowiada o tym, jak we wspomnieniach splatają się obrazy i wrażenia zmysłowe.
Obsessed znajduje upodobanie w przepychu. Wrażenie to osiągnięto w wyrafinowany, harmonijny i nowoczesny sposób.


Obsessed for Women

Zapach orientalno-aromatyczno-zielony

Nuty głowy: owoce cytrusowe, esencja neroli, elemi

Nuty serca: liść fiołka, biała lawenda, szałwia

Nuty głębi: piżmo, helvetolide (nowoczesna nuta piżmowa o owocowym zabarwieniu), ambrette, muscenone (intensywne piżmo)

Męską strukturę fougere skontrastowano z kobiecym ciepłem. Oś kompozycji stanowi biała lawenda otulona i zmysłowo złagodzona kremowym piżmem.

Napięcie między aromatycznymi nutami głowy i subtelnie kremowymi nutami głębi podkreśla kontrast między męskością i kobiecością.

Kreatorka - Annick Menardo - mistrzyni perfumiarstwa Honorine Blanc.


Obsessed for Men

Zapach orientalno-drzewno-ambrowy

Nuty głowy: sweetie (krzyżówka grejpfruta i pomarańczy)
pieprz syczuański, czarny kardamon
Nuty serca: igły cedru, labdanum, jasna skóra
Nuty głębi: paczula, czarna wanilia, ambroks

Przykuwająca uwagę nuta czarnej wanilii w sercu kompozycji splata się w wyszukany sposób z ciemnymi, wielowymiarowymi tonami drewna, podkreślając kontrast między kobiecą melodyjnością i męską siłą. Ambroks przenika wszystko i nadaje kompozycji wytworny nowoczesny charakter.

Kreator - Ilias Ermenidis
Kreator - Christophe Raynaud


Reklama

Równolegle do olfaktorycznej opowieści Obsessed rozgrywa się jej historia wizualna.

W roku 1993 Obsession zyskało status kultowego zapachu, kiedy jego twarzą została 18-letnia Kate Moss. Fotografował ją jej ówczesny chłopak, 20-letni Mario Sorrenti.   

Sorrenti dał się poznać jako wybitnie uzdolniony fotograf, natomiast Moss nie była już wtedy zwykłą modelką, lecz prawdziwą gwiazdą. Kiedy dyrektor artystyczny Fabien

Baron pokazał Calvinowi Kleinowi prywatne zdjęcia Moss zrobione przez Sorrentiego w czasie wakacji, Klein wysłał zakochanych na Wyspy Dziewicze, na sesję tylko we dwoje.

Poprosił, żeby odtworzyli klimat intymności i swobody, które stały się cechą rozpoznawczą kampanii Obsession. Parze nie towarzyszyła ekipa fotograficzna, fryzjerzy, makijażyści ani dyrektorzy artystyczni.

Przełomowe, prowokujące zdjęcia ilustrowały autentyczną historię miłosną. Ukazywały nie tylko rozkwitającą pierwszą miłość, ale odzwierciedlały również obsesję fotografa na punkcie modelki i medium, na którym ją uwieczniał.


W związku z nadchodzącą 25. rocznicą legendarnej kampanii reklamowej Obsessed wykorzystuje nigdy dotąd niepublikowane zdjęcia z tamtych czasów oraz motywy biograficzne, aby eksplorować i wyrażać idę wspomnień, dawnej miłości i współczesnej fotografii.

Mario Sorrenti wraca do przeszłości i opowiada swoją historię jeszcze raz, za pomocą galerii złożonej z ponad 250 dotąd niepublikowanych dotąd zdjęć. Towarzyszą im zapiski z jego pamiętnika oraz filmy, w których Sorrenti pełni również rolę narratora komentującego wspomnienia.

Odsłaniając jeszcze głębsze pokłady ciepła, intymności i rozmarzenia, kampania OBSESSED opowiada prawdziwą historię miłości, która rozgrywała się za kulisami przełomowej sesji fotograficznej dla kultowego zapachu. Czyste biało-czarne obrazy, ich prostota, zdolność do przywołania wspomnienia zapachu, łączą przeszłość z teraźniejszością.


Modele - Kate Moss and Mario Sorrenti

Reżyser/fotograf - Mario Sorrenti

Nadzór artystyczny - Calvin Klein, Inc. and M/M (Paris)


Mario Sorrenti - wywiad

Jak wyglądał proces tworzenia reklamy Obsession?

Bardzo naturalnie i instynktownie: byliśmy tylko Kate i ja, nikt więcej. Miałem ze sobą pentaksa i kamerę marki Bolex. Wyjechaliśmy, żeby pracować, ale czuliśmy się jak na wakacjach.


Jak układała się współpraca z Kate?
Jak opisałby Pan łączącą was wtedy relację?

Pracowało nam się cudownie. Byliśmy młodzi i zakochani. Uwielbiałem ją fotografować. Kiedy robiliśmy zdjęcia do kampanii Obsession, Kate miała 18 lat, a ja 20. Dopiero wchodziliśmy w dorosłe życie, nie czuliśmy żadnej presji. Po prostu świetnie się bawiliśmy.


Dlaczego, Pana zdaniem, kampania Obsession stała się kultowa?

Nie mam pojęcia! Nie wiem, dlaczego tak się stało. Nie robiłem zdjęć z założeniem, że będą kultowe. Nie planowaliśmy ujęć. Staraliśmy się uchwycić intymne, piękne i pełne prostoty chwile. Z perspektywy czasu sądzę, że zdjęcia stały się kultowe, bo były szczere. Nagle ludzie oszaleli na ich punkcie. Reklama budziła kontrowersje. Jednym się podobała, inni ją krytykowali. Może dla niektórych była zbyt osobista. Pokochali ją zwłaszcza nasi rówieśnicy. Robiła na nich intensywne wrażenie.


Jaka jest koncepcja kampanii reklamowej Obsessed?

Powrót do dawnych zdjęć i przywołanie związanych z nimi wspomnień. Wiele materiałów, które wtedy powstały nigdy nie ujrzało światła dziennego. Godziny filmów nagranych amatorską 16-milimetrową kamerą. Trzeba było przejrzeć stare odbitki, archiwum prac, odkryć zapomniane zdjęcia i filmy, i przeżyć to wszystko  jeszcze raz.


Co Pan czuł, powracając do tamtych chwil?

To było niezwykłe przeżycie. Pomagali mi wspaniali ludzie, więc praca nad projektem była przyjemnością. Oczywiście towarzyszyły jej silne emocje. Wróciły dawne wspomnienia. Znowu spojrzałem w te cudowne oczy…


Jak zmienił się Pana proces tworzenia na przestrzeni lat?

Zmienił się w dużym stopniu. W tej chwili pomaga mi większy zespół i jestem bardziej skupiony. Wtedy działałem instynktownie. Dopiero uczyłem się fotografii –  sztuki  i rzemiosła. Nie miałem doświadczenia. Dziś pracuję bardziej świadomie.


Flakony i opakowania

Flakony Obsessed pozbawione są wszelkich zbędnych elementów.

Są częściową repliką flakonów Obsession – bardziej krągłe i całkiem przezroczyste pozwalają  skupić się na wspomnieniach wywołanych przez zapach.

Ascetyczne, powściągliwe i nowoczesne, lecz jednocześnie niepozbawione krągłej zmysłowości.

Obsessed to pierwszy zapach stworzony przez markę po objęciu przez Rafa Simonsa stanowiska głównego dyrektora kreatywnego. Stanowi ukłon w kierunku Obsession – zapachu wykreowanego przez samego Calvina Kleina i wprowadzonego na rynek w roku 1985. Flakony i opakowania ilustrują pragnienie powrotu do zmysłowego serca marki, do minimalizmu i kultowych zapachów, którymi zasłynęła, a jednocześnie zwiastują gotowość do podejmowania nowych wyzwań.

Czasami warto się cofnąć, by ruszyć naprzód – ta prawda znajduje odzwierciedlenie we flakonach, opakowaniach, kompozycji zapachowej i kampanii reklamowej Obsessed, która celebruje przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.


Gama i ceny:

Obsessed for Women

Woda perfumowana 30 ml / 215 PLN
Woda perfumowana 50 ml / 305 PLN
Woda perfumowana 100 ml / 389 PLN

Obsessed for Men

Woda toaletowa 30 ml / 175 PLN
Woda toaletowa 75 ml / 259 PLN
Woda toaletowa 125 ml / 345 PLN


Autor: Robert Krupiński

KOMENTARZE

Nikt nie skomentował tej treści, bądź pierwszy.

DODAJ NOWY KOMENTARZ

Aby skomentowac treśc musisz byc zalogowany, zaloguj się lub załóż konto